Kör lagligt och säkert i vinter

Den 1 december till den 31 mars är det krav på vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup när det är vinterväglag. Kravet gäller personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober till 15 april.

MYCKET ATT RISKERA
Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. Den som bryter mot kravet på vinterdäck äventyrar trafiksäkerheten för sig och sina medtrafikanter, riskerar att få 1200 kronor i böter och riskerar även att få nedsatt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget vid en olycka.

EN SÄKER FEMMA!
Ett vanligt svenskt femkronorsmynt hjälper dig att hålla koll på dina vinterdäck.
Siffran fem på myntet påminner om att när temperaturen kryper under +5°C bör vinterdäcken vara monterade. Avståndet mellan överdelen på siffran fem och kanten på en femkrona är 3 mm, vilket är det minsta lagliga mönsterdjupet för lätta fordon när krav på vinterdäck gäller.

NYA VINTERDÄCK
Nya vinterdäck med dubb behöver köras in ungefär 80 mil. Under denna tid gäller det att köra försiktigt utan hårda inbromsningar och accelerationer. Detta för att dubbarna behöver fästa ordentligt i gummit. Kör man för hårt så vandrar dubbarna ut ur sina hål och kommer att lossna. Dubbfria vinterdäck behöver inte köras in.

DUBBAT ELLER DUBBFRITT?
Dubbat ger helt klart bättre grepp på ren is. Annars har utvecklingen av dubbfria däck gått framåt och ger bra grepp. Så det är väl en smaksak och vad man har för behov som får avgöra.

ÅRETRUNTDÄCK
Det finns egentligen inget sådant. Det är en kompromiss i vissa fall och rena vinterdäck i dom flesta fall. Vinterdäcken ger ett sämre väggrepp och högre slitage på sommaren då gummiblandningen är gjord för att vara lagom mjuk från 5 grader och nedåt. Sommardäck är att föredra på sommaren.